Compensation and Benefits Specialist
Folksam
Compensation and Benefits Specialist

Vi söker dig som vill vara med och fortsätta arbetet med utveckling av Folksams lönebildningsfrågor.

Du blir en del av enheten Människor och miljöer. Vi är cirka 110 medarbetare som ansvarar för Folksams kompetensförsörjning (HR) och miljöer (lokaler med tillhörande service). Ett centralt mål är att Folksam har medarbetare som bidrar till en kultur där vi tillsammans tar ansvar för Folksams kontinuerliga utveckling, samarbete och lärande.

Avdelningen Arbetsgivarstöd är ett tydligt och självklart stöd som säkrar lokala behov och Folksams strategiska inriktning. Avdelningen, tillsammans med övriga medarbetare inom enheten Människor och miljöer, bidrar till Folksams kompetensförsörjning och ger stöd till chefer med processer och rådgivning. Inom Arbetsgivarstöd jobbar specialister inom lön och belöningsfrågor, personal- och löneadministration, systemförvaltning, arbetsrätt, arbetsmiljö, mångfald och lokala compliancefrågor.  

Det här gör du som Compensation and Benenefits Specialist på Folksam
Du planerar och genomför lönerevisioner och lönekartläggningar inklusive förhandling och samverkan med de fackliga organisationerna. HRM Software är vårt systemstöd för lönerevisioner. Du tar fram underlag till Folksams lönekommitté och administrerar vårt belöningsprogram. I lönerevisioner är du också ett stöd för våra chefer, likaså i löpande frågor om lön och lönesättning. Vidare ansvarar du för förvaltning av jobbfamiljestrukturer (VY-koder) och bidrar i framtagande marknadslönestatistik samt analyser av lönestrukturer. Och du administrerar även Folksams personal- och förmånsbilar.

Du samverkar med Compensation and Benefits Manager som arbetar övergripande med kompensationsfrågor och pensioner samt med kollegor inom Människor och miljöer, chefer i verksamheten och fackliga företrädare.

Är du den vi söker?
Vi söker dig som har en bred HR-erfarenhet och minst tre års erfarenhet av HR-arbete med tyngdpunkt på lön/lönebildning, belöning och förmåner. Du har erfarenhet av att ta fram och utveckla verktyg och processer inom lön, belöning och förmåner, gärna inom prestationsstyrning (performance management). Vidare har du erfarenhet av att leda och driva lönerevisionsprocesser, gärna i större organisationer. Vi ser också att du är van vid fackliga förhandlingar och samverkan. Du har en högskoleutbildning inom HR-området eller jämförbar arbetserfarenhet.

Som person är du noggrann, strukturerad, serviceinriktad och har ett konsultativt arbetssätt. Vidare är du bra på att balansera operativa frågor med långsiktig och strategisk utveckling. Du trivs självklart med samarbete i grupp och delar gärna med dig av din specialistkunskap.

Hos oss gör du karriär i ett ansvarstagande företag
Vi är ett stort kundägt företag med kontor på flera håll i landet. Här finns många spännande yrkesroller och goda chanser till karriär på olika sätt. Vi stöttar våra medarbetares utveckling och har bra anställningsförmåner. För att öka samarbete och kreativitet jobbar vi aktivitetsbaserat. 

Så söker du jobbet 
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev redan idag, men senast den 25 november 2018. Intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. 

Har du funderingar eller frågor om jobbet är du välkommen att kontakta avdelningschef Eva Hagberg, 0734-39 34 59.

Fackliga representanter: Akademikerföreningen Ann-Louise Andersson 0708-31 61 44, FTF Anneli Ersson 0708-31 69 22 och Handels Mikael A Carlsson 0708-31 51 32. 

Stockholm
1a18a1df (anges alltid vid ansökan)
2018-11-06