Risk manager
Kammarkollegiet
Risk manager

Försäkringsavdelningen, Kammarkollegiet, Karlstad

Vill du vara med och utveckla riskhanteringen inom staten?

Kammarkollegiets försäkringsavdelning finns i Karlstad och har cirka 40 anställda fördelade på tre enheter och en stab. Vi har fått nya uppdrag och söker nu två risk managers.

Avdelningen ansvarar för det interna statliga försäkringssystemet. Försäkringssystemet ska tillgodose statliga myndigheters och stiftelsers behov av dels försäkringsskydd till förmånliga villkor dels stöd och biträde i riskhanteringsfrågor. Allt för att statens kostnader för skadehantering ska hållas på en låg nivå.

Arbetsbeskrivning
Som risk manager hjälper du myndigheter i deras arbete med riskhantering avseende verksamhetens försäkringsbara risker och är aktiv i arbetet med att informera myndigheter om skadeförebyggande åtgärder. Arbetet sker dels på kontoret men även på plats hos våra kunder. Du kommer även att handlägga bidragsansökningar för säkerhetshöjande åtgärder inom civilsamhället. I en grupp om tre risk managers kommer du att vara med att driva utvecklingen av riskhanteringsfrågor inom staten och fungera som bollplank till såväl våra medarbetare som våra kunder.

Kammarkollegiet har beslutat om att de kommande åren fokusera på att utveckla myndighetens verksamhet genom digitala och mobila arbetssätt och att förbättra tillgängligheten i de tjänster som erbjuds. Detta är också ett arbete som du kommer vara delaktig i.

Läs mer om verksamhetens innehåll och omfattning på www.kammarkollegiet.se

Är du vår framtida kollega?
För att lyckas i rollen tror vi att du har:

  • Relevant utbildning inom risk- och säkerhet eller motsvarande erfarenhet. Din bakgrund kan se olika ut, t ex kan du ha arbetat med skal- och brandskydd eller som handläggare på polisen eller annan myndighet/företag.

Meriterande:

  • Dokumenterad kunskap om skal- och brandskydd
  • Erfarenhet av riskanalysarbete och underwriting
  • Några års handläggarerfarenhet
  • God kunskap om civilsamhället
     

I din roll kommer du ha mycket kontakt med våra kunder och samarbetspartners varför det är viktigt att du är bra på att skapa och bibehålla relationer samt att du uttrycker dig mycket väl i svenska i tal och skrift.

Arbetet innebär en hel del resande med platsbesök varför B-körkort är ett krav.

Som person är du prestigelös, strukturerad, kommunikativ och lyhörd. Du har en mycket god samarbetsförmåga men även förmåga att arbeta självständigt. Eftersom verksamheten befinner sig i en utvecklingsfas är det även viktigt att du är drivande, stimuleras av förändringsarbete samt vill vara med och utveckla våra arbetsprocesser. Vi värderar gott samarbete och god stämning i arbetsgruppen och vill självklart att du är med och bidrar till det.

Mycket stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper.

Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.
Placeringsort är Karlstad.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via http://www.Kammarkollegiet.se/Karriär, inklusive CV och personligt brev, senast den 25 juni 2018.

Urval och ev. kallelse till intervju kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Kontaktpersoner
Johanna Gund, Enhetschef, telefon 054-22 12 06
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 270 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.

Karlstad
44d67996 (anges alltid vid ansökan)
2018-06-05