Loss Prevention Manager
ICA Gruppen
Loss Prevention Manager till ICA Gruppen

ICA Gruppen är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med verksamhet inom mat och måltider, bank, apotek, specialvaror och fastigheter. ICAs värderingar grundar sig på enkelhet, engagemang och entreprenörskap. Balansen mellan individens drivkraft och kraften i det gemensamma är en del av vår framgång. Har du vilja och egna idéer finns en mängd möjligheter att lyckas hos oss.

Avdelningen Group Risk Management (GRM) arbetar koncernövergripande och är organisatoriskt placerad under juridik, som i sin tur rapporterar till CFO:n. GRM bildades 2015 och består av sju personer med olika expertområden. Loss Prevention Manager rapporterar till ICAs Head of Group Risk Management.

Arbetsuppgifter
Loss Prevention Manager (LPM) leder och koordinerar ICA Gruppens skadeförebyggande arbete på strategisk nivå. Arbetet avser att förebygga brand, inbrott, stöld, svinn och övriga egendomsskador vid ICAs lager, byggprojekt, varutransporter och butiker. LPM deltar även i upphandlingsprojekt avseende ramavtal för skadeförebyggande tjänster och produkter.

LPM ansvarar för att;

  • Det finns koncernövergripande riktlinjer och instruktioner/standards, samt att implementera och vidareutveckla dessa.

  • Vid behov utföra besiktningar av skyddsnivån i lokaler, byggnadsprojekt mm. inom Sverige och Baltikum.

  • Upphandla och koordinera externa riskkonsulter i samarbete med Insurance Manager .

  • Kontinuerligt arbeta med riskanalyser etc.

  • Stödja dotterbolagens skadeförebyggande arbete och säkerställa att de följer koncernövergripande riktlinjer och standards

  • Utbilda och vägleda lokala risk- och säkerhetsorganisationer.

  • Säkerställa fungerande processer för incidentrapportering samt sammanställning, analys och vidarerapportering.

  • Minimera svinn i verksamheten

  • Arbeta organisationsöverskridande och skapa flera kontaktytor genom exempelvis fokusområdesmöten.

  • Informera och utbilda organisationsansvariga och ledning i frågor om skadeförebyggande åtgärder och motivera för nödvändiga investeringar.


Kvalifikationer
För att lyckas i rollen som LPM krävs en slutförd akademisk utbildning på civilingenjörsnivå med antingen risk- eller brandinriktning och gärna med goda kunskaper inom sprinklers. Fem till tio års arbetslivserfarenhet inom en liknande roll alternativt riskingenjör hos ett försäkringsbolag, försäkringsförmedlare, brandkonsult eller liknande är ett krav. Dessutom krävs kunskap om skadeförebyggande åtgärder inom brand, egendomsskador, inbrott och svinn. Så också kunskap inom egendomsförsäkring samt en erfarenhet av standards inom sprinklers, brandlarm och inbrottslarm. Vidare krävs en god pedagogisk förmåga för att kunna utforma och hålla utbildningar. Kunskaper inom handel och logistik betraktas som meriterande.

För att trivas och lyckas med arbetet som LPM krävs en driven person med en stark analytisk förmåga. LPM behöver vara flexibel och proaktiv samt kunna arbeta strukturerat. Eftersom rollen är kontaktintensiv är en god kommunikativ förmåga en viktig egenskap. En förmåga att se helheten och prioritera bland flera olika arbetsuppgifter är också viktigt. Slutligen är en prestigelös inställning och pondus två framgångsfaktorer i arbetet som LPM.

Stockholm
6c2ef3fe (anges alltid vid ansökan)
2017-12-08